WCZESNA NAUKA CZYTANIA METODĄ SYLABOWĄ
Autor postu     08/23/2018 21:30:00    0 Komentarze
WCZESNA NAUKA CZYTANIA METODĄ SYLABOWĄ

Wczesna nauka czytania metodą sylabową

 

Czy widok czytającego trzylatka to dla Ciebie abstrakcja? Czy na samą myśl pojawia się w głowie pytanie „po co uczyć trzylatka czytać”? Uważasz, że trzylatek jest za mały? Powinien się bawić, a nie uczyć? Czytać nauczy się w szkole?

A co, jeśli powiem Ci, że trzylatek, a nawet dwulatek może rozpocząć naukę czytania i może to być dla niego świetna zabawa? A co, jeśli powiem Ci, że wczesna nauka czytania to doskonały sposób na rozwijanie intelektu Twojego dziecka?

Błędne jest myślenie, że dziecko nauczy się czytać, jak pójdzie do szkoły. W dzisiejszych czasach dzieci idące do pierwszej klasy w większości potrafią czytać. Te, które nie zdobyły tej umiejętności przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego, to często dzieci, które stosunkowo późno zaczęły mówić. To dzieci z grupy ryzyka dysleksji. To dzieci, dla których analityczna nauka czytania może być za trudna. To dzieci, u których mogą pojawić się niesłychane problemy na przykład o podłożu emocjonalnym.. „on czyta, a ja nie; ja często się mylę, a on nie; nie lubię czytać; mamo, tato, ja nie chcę iść do szkoły”.

Aby przeciwdziałać potencjalnym problemom i sprawić, by dziecko pokochało czytanie, można uczyć je znacznie wcześniej! Optymalny czas na naukę czytania przypada na okres od 1 r.ż. do 4 r.ż. Biorąc pod uwagę zużycie energii, aktywność mózgu dwulatka osiąga poziom dorosłego, co ciekawe aktywność mózgu trzylatka przewyższa go dwukrotnie i utrzymuje się do 10 r.ż. Ponadto mózg dziecka do 3 r.ż. cechuje największa plastyczność neuronalna. Oznacza to, że dzięki powtarzalnym pobudzeniom neuronów, zachodzą trwałe zmiany w połączeniach nerwowych.

Pisząc wczesna nauka czytania, mam oczywiście na myśli Symultaniczno – Sekwencyjną Naukę Czytania (metodę sylabową) opracowaną przez prof. J. Cieszyńską.

Nauka czytania metodą sylabową jest oparta na badaniach neuropsychologicznych, ukazujących powiązania intermodalne, budowane podczas przetwarzania bodźców wzrokowych i słuchowych. Badania neuroobrazowania mózgu potwierdzają największą plastyczność mózgu w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym. Z kolei z badań neurofizjologicznych wiemy, że to sylaba, a nie fonem jest najmniejszą jednostką percepcyjną. Niestety, metoda analityczna, najpopularniejsza w polskich szkołach, szczególnie w dzisiejszych czasach, dla dużej grupy dzieci okazuje się zbyt trudna i może prowadzić do pojawienia się problemów natury dyslektycznej. Metoda Symultaniczno – Sekwencyjna powtarza sekwencję rozwoju mowy dziecka, co oznacza, że zaczynamy naukę od samogłosek, sylab, rzeczowników rozpoznawanych globalnie do linearnych sekwencji, przez zapis sylabiczny do alfabetycznego.


Głównymi założeniami metody są działanie, obserwacja i słowo. Jej celem jest rozwój mowy, w tym również zdolności prawo- i lewopółkulowych. Dlaczego o mowę tu chodzi? Dlatego, że dzisiejszy świat, karmi dziecko obrazem, zabierając słowo. Dzieci dorastają w czasach, w których wysokie technologie zdominowały nasze życie (telewizja, tablet, smartfon, komputer, dźwiękowe zabawki), nie dając szansy na prawidłowy rozwój mowy. Dla wielu dzieci nauka czytania jest jedyną drogą do rozpoczęcia budowania systemu językowego w jego umyśle.


Ucząc dziecko czytać metodą sylabową, należy pamiętać o 3 etapach , które są zgodne z etapami nabywania mowy przez dziecko. Etapy te zawsze następują po sobie: POWTARZANIE – ROZUMIENIE – NAZYWANIE.
Dziecko najpierw powtarza wypowiadane przez nauczyciela/rodzica samogłoski i sylaby, następnie je wskazuje, by w efekcie końcowym samodzielnie przeczytać. Ważne jest to, że nie nazywamy dziecku liter, tylko całe sylaby. Nigdy nie nazywamy dziecku pojedynczych liter, bo nikt z nas nie słyszy spółgłosek w izolacji, to znaczy oddzielnie wymawianych, dlatego nieuzasadnione jest czytanie dźwięków, których nie odbieramy drogą słuchową. Umiejętność analizy głoskowej w wyrazach kształtuje się podczas nauki czytania i pisania. Dziecko uczy się czytać wielkimi drukowanymi literami, które są łatwiejsze do różnicowania i ułatwiają przeprowadzenie analizy i syntezy wzrokowej. Przejście do druku małego jest automatyczne w trakcie dalszej nauki czytania.


Metoda symultaniczno – sekwencyjna dosłownie oznacza czytanie prawo- i lewopółkulowe. Pojęcie symultaniczne oznacza całościowe i globalne czytanie, dlatego zaczynamy zawsze od samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i rzeczowników konkretnych w mianowniku, które są przetwarzane w prawej półkuli mózgu. Sekwencyjne natomiast oznacza czytanie linearne, element po elemencie. Czytanie sekwencyjne to czytanie lewopółkulowe sylab otwartych, sekwencji dwóch sylab otwartych, sylab zamkniętych, czytanie wyrazów i zdań.

 

Dzięki wczesnej nauce czytania metodą sylabową możemy wpłynąć na kształtowanie się asymetrii półkulowej, koniecznej do prawidłowego opracowywania informacji językowych. Badania neuropsychologiczne dowodzą, że nauka czytania może sprzyjać stopniowemu kształtowaniu się dominacji lewej półkuli mózgu w procesach językowych. Ponadto ucząc czytać sylabami możemy doskonalić sposób artykulacji głosek, u dzieci z niezakończonym rozwojem mowy lub wadami wymowy.

 

Wczesna nauka czytania wpływa na rozwój intelektualny Twojego dziecka, kształtując wyobraźnię, niezbędną do kreatywnego myślenia, trenując uwagę i koncentrację i przede wszystkim rozumienie czytanego tekstu. Warto wspomnieć na koniec, że dziecko może uczyć się efektywnie drugiego języka tylko wtedy, gdy opanuje swój etniczny język w formie nie tylko mówionej z prawidłową artykulacją, lecz również czytanej i pisanej.

 

Moje doświadczenia w pracy z maluchami pokazują, że dzieci zagrożone dysleksją, niesłyszące, dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, dzieci z obniżoną sprawnością intelektualną, dzieci nadpobudliwe są w stanie nauczyć się czytać metodą sylabową. Natomiast dzieci zdrowe, w wieku przedszkolnym uczą się czytać błyskawicznie, a co najważniejsze, sprawia im to wielką radość - bo na każdych zajęciach nauce towarzyszy zabawa!

 

 

 

 

 

Share This Post :

Zostaw komentarz

* Imie:
* E-mail: (Nie publikujemy)
* Komentarz:
Wpisz kod z obrazka